Van HR-professional naar coach en businesspartner

SAP SuccessFactors beheer

Uit ons onderzoek ‘What’s next?’ blijkt dat de functie-inhoud van veel HR-professionals nog vrij traditioneel is. Zo geeft 42 procent van hen aan dat training en opleiding hun belangrijkste verantwoordelijkheid is. Daarnaast staan personeelsplanning (38%), coaching (33%), recruitment (30%) en personeelsadministratie (28%) in de top vijf. Zaken als employer branding, onboarding en de employee experience worden zelden genoemd, terwijl dit belangrijke ontwikkelingen zijn in het HR-vakgebied.

HR verwacht een transformatie

Kijkend naar de toekomst verwacht de HR-professional in 2030 voornamelijk een coach te zijn (24%). Op afstand gevolgd door strateeg (12%) en businesspartner (11%). Opvallend is dat slechts vijf procent verwacht een recruiter te zijn, terwijl recruitment op dit moment nog een belangrijke verantwoordelijkheid is van de HR-medewerker.

De drie meest genoemde rollen die HR verwacht te krijgen, komen voor mij niet als een verrassing. De ontwikkeling van HR-professionals bevindt zich namelijk over twee assen: de rol die zij voor medewerkers hebben en de rol die zij binnen de bedrijfsvoering vervullen.

Een coach voor medewerkers

De eerste as is dus de as van de medewerker. Hier transformeert de HR-professional in de toekomst richting een coach. De afgelopen jaren hebben organisaties volop geïnvesteerd in digitalisering, waardoor de automatisering van processen nu kan worden ingericht. Door hierin de juiste keuzes te maken, komt er meer tijd vrij voor de mens. Er ontstaat meer ruimte en aandacht voor de ambitie van medewerkers, het ontwikkelpad en het toekomstperspectief van individuen binnen de organisatie.

HR krijgt door automatisering van belangrijke administratieve HR processen, de handen vrij om te zorgen voor voldoende uitdaging en groeimogelijkheden voor medewerkers. Zo kunnen zij meer de rol van coach vervullen: doelen bepalen, helpen reflecteren, bijsturen vanaf de zijlijn en gepersonaliseerd feedback geven.

Een businesspartner voor de organisatie

De volgende as is de bedrijfsvoering, waarop de HR-medewerker – nu al, maar nog meer in de toekomst – als businesspartner fungeert. Dit betekent dat HR meer betrokken raakt bij de strategie van het bedrijf, en dan met name de impact van beslissingen op mensen, afdelingen en functies.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld wat er rondom een verhuizing van een kantoorlocatie gedaan wordt. HR is niet enkel verantwoordelijk voor het aanpassen van de reiskostenvergoeding, het zal een veel grotere rol spelen in de contacten met medewerkers over de gevolgen van zo’n situatie. Er moet bijvoorbeeld met medewerkers gesproken worden over persoonlijke bezwaren en er moet nagedacht worden over een verhuisregeling.

Verandermanagement

Bij grote bedrijfsveranderingen is verandermanagement een belangrijk onderwerp waarbij HR de taak heeft om de veranderingen bij medewerkers in de week te leggen en deze continu te monitoren. De HR-professional is dé persoon die de gevolgen van bedrijfsbesluiten op medewerkers in de gaten houdt en waar nodig actie onderneemt door te schakelen met directie.

De weg naar coach en businesspartner is door veel HR-professionals ingeslagen, maar nog lang niet volledig bewandeld. De meeste organisaties bevinden zich nog in het beginstadium van deze transformatie: tijd vrij maken door automatisering. Het is nu aan de HR-organisatie om door te stappen en de nieuwe rol met beide handen aan te grijpen. En een nog grotere meerwaarde te bieden voor medewerkers en de organisatie als geheel, als coach én als businesspartner.

Gratis Whitepaper

🚀 HR van 2020 naar 2030

In de afgelopen periode heeft Nextmoves een onderzoek laten uitvoeren onder ruim 300 HR professionals. Lees in het Whitepaper wat de laatste de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van HR.

Downloaden
Jeroen de Bruijn

Jeroen de Bruijn
Manager Sales bij Nextmoves
Nextmoves